Famous in China

10 november 2013 - Xian, China

Sfeerbeschrijving 1.
Je staat op het Plein van de Hemelse Vrede. Zojuist heb je het lichaam van Mao aanschouwd in zijn goed gepreserveerde staat. Je twijfelt welke van de gebouwen aan het plein je eerst wilt gaan bezoeken en omdat je voeten een beetje pijnlijk zijn van het geschuifel in de rij besluit je om ergens een plaatsje te zoeken om de Lonely Planet te raadplegen. Helaas kom je bedrogen uit; dit plein is niet bedoeld als gezellige bijeenkomstplek, maar als manier om grootsheid en gezag uit te stralen en daarvoor zijn geen bankjes vereist. Daarom schuifel je maar naar een afgelegen hoekje en je buigt je vervolgens over de reisgids. Vanuit je ooghoek zie je een man van een jaar of 60 naderen. Nietsvermoedend weeg je de voor- en nadelen af tussen het eerst bezoeken van het parlement en het eerst betreden van de Verboden Stad. Tot je verbazing zie je ineens een iPhone over de rand van je boek worden gestoken en hoor je het geluid van een fototoestel. Jawel, het is de man gelukt; twee echte blanken gespot in het wild... En als er één schaap over de dam is... Vervolgens ben je een kwartier kwijt met het poseren met/voor willekeurige passanten.

Sfeerbeschrijving 2.
Het goedkoopste en meest efficiënte vervoersmiddel in China is de trein. Om geen dagen te hoeven missen en ook gelijk goedkope nachten door te brengen, reis je daarom veel met nachttreinen. In het kader van kostenbesparing denk je de eerste keer dat het wel een goed idee is om geen bed te nemen, maar een stoel. Hiermee bespaar je maar liefst 50% en 9 uur op een treinstoel zitten kan natuurijk niet zo erg zijn! Lijkt een goed idee totdat je om half 1 's avonds doodmoe de trein binnenkomt en de plek aanschouwt waar je deze 9 uur zult doorbrengen; kleine, ondiepe, smalle treinbankjes met hoofdsteunen voor een gemiddelde lengte van 1.60. Bovendien is de trein gevuld met Chinezen van het platteland die nog nooit een blanke hebben gezien. Vooral dit laatste blijkt een zware last. Bij iedere beweging die je maakt, van het opendraaien van een waterflesje, tot het eten van een broodje, tot het lezen van een boek, wordt de godganse wagon aangestoten om even te kijken. Hoogtepunt komt als je naar de wc gaat en je medereizigster achterlaat. Het schouwspel dat zich dan aan je opdringt kan alleen maar worden verslagen door David Attenborough. In je hoofd hoor je hem zeggen; 'Hier zien we de mannelijke versie van deze soort. Hij is herkenbaar aan zijn lengte en zijn blonde manen. Bekend is dat de mannelijke versie van de mensheid graag urineert buiten zijn territorium. Wat we ook weten van deze soort is dat zij altijd leven in koppels. Nu we het mannetje hebben gezien weten we dus ook zeker dat zijn vrouwtje in de buurt moet zijn. Eens even zien; ja daar is ze! Ze is nu kwetsbaar alleen achtergebleven en kijkt wat zenuwachtig om zich heen. Gelukkig weet ze dat het mannetje maar kort weg zal blijven en dat hij het fort snel zal komen verdedigen.'

Samenvatting.
De bovenstaande sfeerbeschrijvingen vormen een beetje de rode draad van ons bezoek aan China. Overal worden we aangestaard, stiekem op de foto gezet of gevraagd om te poseren. Ik ben benieuwd op hoeveel dressoirs we zullen verschijnen; poserend met opgeschoten tienerjongens, kleine meisjes, gepensioneerde mannen, knappe dames en als gezinnetje met een baby. Verder zijn we erg onder de indruk van China. Beijing is een geweldige stad, een echte aanrader. Lekker eten, veel te zien en aardige mensen. Vooral over het eten zijn we telkens weer verbaasd; vanmiddag hebben we geluncht voor 12 yuan (1,50 euro) en vanavond gedineerd voor 20 yuan (2,50 euro) en dan is het nog heerlijk ook!

Na zoveel mogelijk te hebben bezocht in Beijing zijn we afgereisd naar Pingyao. Dit is een klein ommuurd stadje dat een beetje doet denken aan Italiaanse dorpen als Lucca en Sienna. Fijne plek om bij te komen van de treinreis en de drukte van Beijing. Vandaag zijn we aangekomen in Xian, waarvandaan we morgen alweer vertrekken. Dit stadje is vooral bekend om de 'Terracotta Warriors' die hier 40 km vandaan zijn gevonden. Morgen gaan we hier naartoe, samen met de Nederlanders waarmee we ook de muur hebben bezocht. Grappig dat je in de steden steeds dezelfde mensen tegen komt, erg gezellig! De volgende bestemming is Chengdu, home of the panda's!

Liefs en tot snel,
Koen en Daan

1. Bart:
    10 november 2013
    Toch hoop ik dat reizen niet teveel afzien is, als ik dit zo lees ;)
  2. Erwin en Wendy:
    10 november 2013
    Hallo lieverds, wat leuk om dit te lezen :) mooie foto's. Heeft Koen echt een schorpioen gegeten???? Hoopt dat het gesmaakt heeft. De muur is zo mooi op foto's laat staan in het echt. Onwijs indrukwekkend. Veel plezier nog en wij gaan hier weer Feyenoord kijken die met 0-1 achterstaat tegen AZ :( we wachten snel weer op het volgende verhaal en de mooie foto's. Dikke kus Erwin en Wendy
  3. Ton en Kimberley:
    Beste Koen en Daniëlle,
    Weer een leuk reisverhaal om te lezen. Erg jaloers als ik die mooie architectuur zie en dan met name het Bird's Nest, fantastisch! Ik hoop dat jullie er nog meer foto's van hebben. Vorig weekend zijn Aren en Jeanette langs geweest en hoorde we al enige verhalen van jullie famous bestaan in China. Erg leuk, geniet er van!
    Groetjes Ton en Kimberley
  4. Ria:
    Hallo daan en Koen,
    Wat een mooie foto's bij jullie verhaal. Geweldig om zo op reis te zijn!
    Veel plezier,
    Groeten van Sandro en Ria
  5. Mr. Heeze:
    Dag kinders!

Klinkt allemaal erg goed! Trouwens, weten jullie eigenlijk wel dat er een heel aantal goede vrienden van mij in China wonen? Wie weet kom je iemand tegen die mij kent ;
  6. Daniëlle en Marco:
    Ha Daan en Koen!
    Wat een fantastische verhalen lezen we telkens weer. Indrukwekkende ervaringen en schitterende foto's. Genieten elke keer weer van jullie verhaal. Blijf vooral genieten!
    Liefs xxx
  7. Corrien:
    10 november 2013
    suuper leuk zeg. Leuk dat jullie daar beroemd worden. En ik ken jullie!! hihi.
    Goed om te zien dat jullie ook af en toe ff lekker chillen om bij te komen van alle geweldige dingen die jullie zien en meemaken.
    veel plezier weer verder. En weer geweldig geschreven...
    xxx
  8. Liesbeth:
    10 november 2013
    Hee lieve schatten wat een geweldig verhaal weer! Jullie zijn echt bijzonder daar he!! (Niet alleen daar hoor) heb vanmiddag wat foto's gezien bij pap en
    mam. Echt super!!!! Spectaculair wat jullie zien en doen! Die schorpioen brrrrr!! Zou het niet kunnen! Leuk dat jullie ook gezellige reisgenoten hebben. Veel plezier maar weer en vooral lekker genieten!! Dikke kus voor jullie
  9. Ada en Piet:
    10 november 2013
    Wat een geweldige sfeerimpressie weer van jullie belevenissen. Veel plezier verder met jullie reis, en ik zou voortaan toch maar een bedje nemen in de trein als dat mogelijk is. Lijkt toch wat aangenamer.
  10. Yvon:
    10 november 2013
    Wat een fantastisch verhaal weer! En wat zijn jullie lekker op weg met de opdrachten haha. Heel erg leuk, ga zo door! :) xxx
  11. Marian:
    10 november 2013
    Mooi verhaal weer! Prachtig om zoveel mooie ervaringen op te doen. Genieten maar! XX
  12. Cora:
    11 november 2013
    Leuke verhalen , mooie foto's en Koen nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag .
  13. Jan en Marielle:
    11 november 2013
    Koen, nog gefeliciteerd met je verjaardag, en wat een prachtige foto's
    van twee beroemdheden, ha ha.
    Bijzondere mensen die chinezen, en wat een indrukken doen jullie op.
    Groetjes, en geniet ervan
  14. Jaap Troost:
    12 november 2013
    Maya en Jaap:
    12 november 2013
    Koen ook van ons harteljk gefeliciteerd.
    Jullie zien in 4 weken meer dan de meesten van ons in hun hele leven niet meemaken en dan nog ruim 20 weken te gaan....
    Zeg als jullie zoveel indruk maken in China denk dan ook eens aan netwerken, je weet maar nooit.
    Heel veel reisgenot gewenst en blijf genieten
  15. Marian los:
    14 november 2013
    Hey Daan en Koen,
    Ik heb vandaag van Jeannette jullie reisverhalen doorgestuurd gekregen, wat heel leuk is om te lezen. Wat een hoop avonturen en ervaringen zullen jullie op doen van deze wereldreis ,super hoor !! Nog heel veel genieten en plezier op jullie reis, ik zal de verhalen van nu af aan zeker blijven lezen. Vele lieve groetjes
    Marian los
  16. Tamara Bos:
    16 november 2013
    Hey Daan en Koen

Wat onwijs leuk om te lezen dit! Daan, jij bent het schrijven dus nooit verleerd ;) maar wat een avontuur! Ik schrok een beetje van de "5 dagen opgesloten in een coupe" tot "geschopt door een paard" taferelen, maar dat je zulke dingen meemaakt maakt het wel wen reis om nooit te vergeten :-) Gefeliciteerd met jullie 5 jaar samen, trek lekker een fles bubbels open! Kan niet wachten op het volgende verhaal.
    Liefs,
  17. Paul en Annie van Dijk:
    19 november 2013
    Hallo Koen en Daan we hebben net jullie verslag gelezen en de foto,'s gezien wat geweldig dat jullie dit kunnen beleven.
    Heel veel plezier nog en we blijven jullie volgen.
    Groetjes Paul en Annie van Dijk