Hamburgers en wafels

25 november 2013 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Sfeerbeschrijving 1. Hong Kong

Je staat om 10 uur 's avonds op het hypermoderne vliegveld van Hong Kong. Pas de volgende ochtend om 8 uur vertrekt de vlucht, maar je hebt al genoeg van je budget uitgegeven in deze metropool dus staat er nu een nachtje vliegveld op het menu. Maar bij het inchecken blijkt dat het indommelen op een wachtkamerstoel nog wel eventjes zal duren. Je bent namelijk vergeten één van de pagina's voor je Vietnam-visum uit te printen. De dame van de vliegmaatschappij verzekert je dat je zonder dit document het land niet in zal komen en dat je het nog even ergens moet uitprinten. Dit zou niet zoveel moeite moeten kosten, want beneden is een lounge waar ze de beschikking hebben over een printer. Vol goede moed schuif je daar achter een computer en opent je e-mail. Maar je besluit toch eerst maar even te vragen hoe duur het is om hier te printen. Je mond valt open van het antwoord, al had je er in deze stad op kunnen wachten, 7 euro voor die ene pagina... Maar dan betaal je ook gelijk voor een half uur internet en daar ben je al aan begonnen..! Snel sluit je je mail af en ren je weg, op zoek naar een andere printer. Dat blijkt een lastige opgave, maar uiteindelijk lukt het na anderhalf uur toch om het printje voor 50 cent te laten afdrukken Hiephoi!

Samenvatting 1. China en Hong Kong
Na de vorige blog hebben we inderdaad eerst het Terracottaleger bezocht, zijn we vervolgens afgereisd naar de panda's, hebben we ons 5-jarig jubileum gevierd met 24 uur in de trein en zijn we daarna afgezakt naar Hong Kong. Van deze gebeurtenissen alleen wat foto's bijgevoegd. Hong Kong bleek een erg Westerse, moderne stad. Ook de prijzen waren daarnaar. De overnachtingen waren de duurste die we tot nu toe hebben gehad maar ook de slechtste. Het eten was onbetaalbaar, behalve de McDonald's, die was juist spotgoedkoop. Als gevolg daarvan hebben we onwijs ongezond gedaan, en maar liefst drie keer 'gedineerd' bij dit hamburgerconcern. We kunnen even geen hamburger meer zien!

Hong Kong was verder indrukwekkend, met name de skyline. Ook het historisch museum is echt een aanrader, onwijs mooi en interessant. Daarnaast was het hoogtepunt toch wel ons uitje voor Koens verjaardag, Disney! Koen was weer even een dag 10 jaar oud en heeft Daan meegesleurd in zijn enthousiasme, het was een topdag. Uiteindelijk waren we blij dat we weer weg konden uit deze stad, sowieso voor onze portemonnee maar ook omdat we gek werden van alle Amerikanen en van de haast die de stad uitstraalt. Op naar Vietnam, een beetje terug in de tijd!

Sfeerbeschrijving 2. Ho Chi Minh City

Je gaat in de stad nog even een biertje drinken met vrienden van je studie die toevallig ook in HCMC zijn. In de straat met alle barretjes staan kleine opstapkrukjes uitgestald op de stoep en op de straat. Het is er lekker druk en jullie kunnen nog net een plaatsje vinden aan de rand van een 'terras'. Voor 30 cent worden er wat lokale biertjes aangesleept. Ondertussen moet je wel een beetje oppassen dat de scooters niet over je tenen heen rijden. Deze zijn namelijk met net zulke getale aanwezig als fietsen bij ons en ze duwen zich overal tussen/voor/langs. De mogelijke borrelhapjes worden je vanaf de straat aangeboden. Het assortiment bestaat voornamelijk uit gedroogde en platgewalste inktvisjes en doppinda's. Ook de rest van het straatbeeld is interessant genoeg. Sowieso zie je een leger aan dronken mensen voorbij komen, zowel toeristen als Vietnamezen. Ook komen er veel 'wafels' langs. Dit is het codewoord dat Danny (de vriend van Koen) en zijn vriendin Alex gebruiken voor oude Westerse mannen die hier een hoerig Vietnamees vrouwtje aan de haak slaan. Ook deze hoertjes zie je veel langskomen, soms reeds in het gezelschap van een wafel, soms nog niet. Daarnaast zie je twee jongetjes van een jaar of 10 die een straatshow opvoeren. Eerst doen ze aan vuur spuwen en vervolgens halen ze een levend klein slangetje uit een bakje dat ze via hun neus door hun mond naar buiten laten kronkelen, jammie! Dit alles onder het luide geclaxonneer van de auto's op de hoofdweg verderop. Je hoeft je geen moment te vervelen!

Samenvatting. Ho Chi Minh City

Ho Chi Minh City is ook weer een grote stad, maar compleet anders dan Hong Kong. Er rijden overal heel veel scooters, overal liggen mensen te slapen en overal kun je goedkoop eten krijgen. De afgelopen dagen hebben we rustig aan, zwaar zwetend, de stad verkend. Ook hebben we nog wat Hollandse sfeer opgesnoven op het Holland Festival, bizar dat dat nu hier is. Gisteren zijn we voor twee dagen naar de Mekong-delta afgereisd. Hier hebben we op een vrij toeristische toer wat ambachtelijke bedrijven bezocht en van de rivier genoten. We sliepen als enige twee van onze toergroep in een home stay en dat was echt geweldig. Een cottage aan het water met schitterend uitzicht, jammer dat we er maar een nacht bleven. Morgen trekken we verder richting het nationale park Cat Tien. Daarna vliegen we naar Phu Quoc, een paradijselijk eiland. Na de aanlokkelijke verhalen van Danny en Alex hebben we onze plannen een beetje omgegooid om een paar dagen strand te kunnen mee pakken.

We vermaken ons kortom prima!

Heel veel liefs,

Koen en Daan

1. Liesbeth:
    25 november 2013
    Lieve daan en koen was weer heerlijk om te lezen. En wat een prachtige foto's! Leuk dat daar ook kruidnoten zijn, toch een beetje sinterklaas!!! Wat vreselijke eng maar stoer van jullie die slangen, brrrrrrrr! Fijn dat jullie zo genieten. Ga daar vooral mee door! Kussen voor jullie
  2. Sherina:
    De mooiste home stay ooit! Liefs S
  3. Jeannette:
    25 november 2013
    Ha lieverds! Wat leuk om weer een verslag te lezen! Jullie hebben wel lef om die slangen even om je nek te hangen, zwaar toch zeker? Lekker vooruitzicht: even relaxen op een bounty-eiland. Blijf lekker genieten! Dikke knuffel, mam
  4. Ada en Piet:
    25 november 2013
    Hallo Daan en Koen. Wat ontzettend om weer wat over jullie belevenissen te lezen. Ook geweldig leuke foto's. Heel veel plezier nog en wij kijken nu al weer uit naar jullie volgende belevenissen en foto's.
  5. Erwin en Wendy:
    25 november 2013
    Wij genieten weer van jullie verhaal en de foto :) vooral de skyline is erg indrukwekkend. Die python jeetje stoer zeg haha. We wachten nu al op de volgende foto's en verhalen. Dikke kus vanuit het koude kikkerlandje
  6. Ellie:
    Lieve Koda
    Op het strand liggen en dan de afgelopen weken laten passeren , prima keus van jullie. Ik heb weer genoten van jullie verhalen.
    Die Amerikanen bevallen jullie niet zo goed maar kijk nog eens naar de foto in de boot ........ Veel plezier . Liefs
  7. Ria:
    Hallo Koen en Daan,
    Wat een mooie foto's. Erg leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen! Veel plezier daar,
    groet van
    Sandro en Ria
  8. Daniëlle en Marco:
    Ha Koen en Daan!
    Wat een hoop bijzonders, moois en indrukwekkends is er toch te zien en te beleven op deze wereld! Wat een ervaringen mogen jullie opdoen. Het is jullie van harte gegund. Dikke kus van ons
  9. Jan en Marielle:
    26 november 2013
    Jeetje wat een ervaringen maken jullie mee, en wat een prachtige foto's
    weer, die slangen....brrrrr, en ze hebben daar zelfs kruidnootjes, lachen.
    Paar daagjes wit strand en blauwe zee lijkt ons ook wel wat.
    Lieve groetjes van ons
  10. Joyce:
    26 november 2013
    Geweldig om zo met jullie mee te kunnen reizen ;) Echt fantastisch! Welke opdrachten heb je nog (of waar kan ik ze teruglezen?)

Dikke kus en zorg goed voor elkaar. xx
  11. Lenie:
    he koda,
    wat een ervaringen weer en wat een prachtige foto's. Via hier ook de groeten van oma Troost. ze was zo blij met jullie sms-je op haar verjaardag ( haar mooiste kado zei ze! nou toen hebben we onze kado's maar weer in gepakt !)
    lieve groeten uit Strijen
  12. Ton en Kimberley:
    27 november 2013
    Hee Daan en Koen,
    Wederom weer een erg leuk verhaal om te lezen en super mooie foto's, ik kan niet anders zeggen dan "wauw" ;) . Lekker blijven genieten, en we kijken uit naar jullie volgende belevenissen.
    Groetjes Ton en Kimberley
  13. Danielle:
    5 december 2013
    lieverds!!
    super verhaal weer!! zo leuk dat jullie zo veel opschrijven! zie t allemaal voor me! kan niet wachten om uiteindelijk alle verhalen te horen!! dikke knuffels