Gas op die lollie

13 december 2013 - Hanoi, Vietnam

Scooteravontuur 1.

Je wordt wakker op het schitterende eiland Phu Quoc. De laatste dagen heb je op het witte strand doorgebracht met een biertje (30 cent) in je ene hand en een ananas (50 cent) in de andere. Vandaag wil je toch wat actievers gaan doen, dus je besluit een scooter te huren. Zowel jij als je reisgenoot hebben hier nog nooit op gereden, maar het rustige eiland lijkt de ultieme ontgroeningsplek. Het uitzicht vanaf de scooter is daadwerkelijk prachtig; meer witte stranden, vissersbootjes, watervallen en jungle. Het genieten gaat gewoon door en het windje op de scooter is zeer aangenaam.

Om een uur of half vijf besluiten jullie dat het nog wel leuk zou zijn om de helft van het eiland die jullie nog niet hebben gezien nog even 'te doen'. Het wordt dan wel om zes uur donker, maar dat zal allemaal wel loslopen. Helaas wordt wel de weg steeds ietsje slechter; van asfaltwegen naar gravelwegen naar zandwegen naar kleine paadjes. Mede hierdoor duurt het steeds langer voordat er een nieuw kilometerpaaltje voorbij komt. De duisternis valt in en op dat moment maakt de weg plaats voor een zwarte buckelpiste van het zwaarste kaliber. Het ziet er naar uit dat een zware overstroming de weg heeft weggespoeld. Op sommige plekken liggen bruggetjes van takken, die duidelijk niet zijn gemaakt voor twee zware Westerlingen, ze kraken vervaarlijk. Nadat je reisgenoot deze afdaling keurig heeft geklaard, kunnen jullie er wel om lachen, dat hebben jullie ook weer gehad. Wat jullie echter nog niet konden weten is dat er nog vijf van deze hellingen zullen volgen, sommige met gaten in de bruggen (lanceringsgevaar). Bovendien raakt ook de tank van de scooter snel leeg. Wanneer jullie uiteindelijk veilig de hangmat weer in kunnen duiken is het voor jullie duidelijk; morgen weer naar het strand en de scooter laten voor wat het is!

Scooteravontuur 2.

In Hue kunnen jullie echter alleen nog maar lachen om de vorige scooteractie en besluiten jullie dat jullie best zelf naar de Vinh Moc tunnels kunnen rijden. Dit zijn tunnels waar een heel dorp tijdens de 'Amerikaanse Oorlog' gedurende een aantal jaar ondergedoken heeft gezeten. Naast een interesse voor deze tunnels dient hier ook een opdracht te worden vervuld! Er wordt een scooter van het hotel gehuurd en een frisse start gemaakt, het zou zo'n 2,5 uur rijden moeten zijn. Dit blijkt uiteindelijk natuurlijk weer wat tegen te vallen. Volgens de kaart was het 50 km maar dit bleek 80 km te zijn. Jullie beginnen onderweg wat zenuwachtig te worden want om vijf uur moeten jullie de nachtbus naar de hoofdstad nemen. Met het oplopen van de reistijd wordt de bezoektijd voor de tunnels steeds verder beperkt. Maar uiteindelijk is het nog maar 5 km en lijkt het allemaal toch nog goed te komen.

Maar dan... jullie horen een grote knal. De scooter stopt en is niet in beweging te krijgen. Jullie staan in the middle of nowhere en hulp lijkt ver te zoeken. De marktvrouwtjes die passeren begrijpen het probleem niet en de klok tikt ondertussen door. Uiteindelijk besluiten jullie op te splitsen zodat de een hulp kan halen in het dorp terwijl de ander de scooter daar ook heen duwt. Dan komt daar echter onverwachte hulp; een klein passagiersbusje met vrolijke Finnen en twee vreselijk lieve Vietnamezen. De scooter wordt in de bus geplet (zowel bus als scooter raken daarbij beschadigd) en zo wordt er gezocht naar een reparateur met een nieuwe ketting voor een Yamaha. Dit blijkt echter totaal niet het meest gebruikte merk scooter en alle reparateurs zijn Honda-fanaat.

Uiteindelijk wordt er een man gevonden die de ketting wel ergens kan halen en hier worden jullie achtergelaten door jullie reddende engelen. De reparateur crost ervandoor op zijn eigen scooter op zoek naar een nieuwe ketting. Jullie blijven achter en zien de minuten steeds sneller wegtikken. De uiteindelijk gevonden ketting wordt erop gezet, eraf gehaald, erop gezet, eraf gehaald etc. Jullie stellen deadlines wanneer weggaan nog zin heeft, bellen met het hotel, verlaten de deadlines, verlaten die nogmaals, etc. Inmiddels hebben jullie er een zwaar hoofd in dat jullie de bus nog zullen halen. De heenreis van 3 uur zal daarvoor terug in minder dan 2,5 uur moeten worden gedaan. Uiteindelijk zit de ketting erop en besluiten jullie toch nog te proberen op tijd terug in Hue te zijn. Dat betekent; Gas op die lollie! Als twee echte motormuizen wisselen jullie elkaar af en gassen met soms 70 km/u tussen alle andere opmerkelijke weggebruikers terug naar de stad. Met heel veel mazzel en een beetje wijsheid bereiken jullie zonder ongelukken en wel op tijd het hotel. En jullie spreken nu echt met elkaar af; GEEN SCOOTERS MEER!

Samenvatting Vietnam

Vietnam is echt een geweldig land. De natuur is mooi, de mensen heel vriendelijk en behulpzaam en het eten heerlijk. Cat Tien was een hele ervaring; samen zonder gids de jungle door fietsen en lopen met om ons heen het gegil van de apen en het gezoem van de insecten. Phu Quoc was daarna het paradijs op aarde. Zes dagen zon, zee en strand en alles laten bezinken. Vervolgens hebben we het tempo weer opgevoerd en hebben we eerst Hoi An bezocht. Een oud stadje met een mooie kern waar we ons echt als toeristen hebben gedragen; pijnlijk massage gekregen en kleding op maat laten maken. Vervolgens zijn we doorgetrokken naar Hue; eigenlijk vooral voor de tunnels, die we dus niet hebben gezien! Maar we hebben er wel heel lekker gegeten met drie Vietnamese studenten en twee Franse toeristen voor maar liefst 60 cent p.p. (incl. bier).  Tot slot zijn we door gegaan naar Hanoi, de hoofdstad, waar we ons nu bevinden.

Verder worden we steeds beter in afdingen, nee zeggen, knopen doorhakken en genieten van alle gelukte en mislukte ervaringen. Al met al worden we steeds een beetje wijzer!

Allemaal alvast een fijne kerst en veel liefs,

Koen en Daan

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bart:
    13 december 2013
    Genieten dit verslag! Het is zo verhalend dat ik het idee heb met jullie mee op reis te zijn :-)
  2. Liesbeth:
    13 december 2013
    Hee lieve schatten. Heb weer zitten genieten van jullie verhaal. Heb het voor zitten lezen aan piet, dan is het net of je het nog beter opneemt! Wat hebben jullie weer meegemaakt allemaal. Zou inderdaad maar geen scooter meer gaan rijden ha ha. Super super super veel plezier weer verder. Kussen en knuffels van ons
  3. Jeannette:
    13 december 2013
    Wat een avontuur! Je leert zo wel meteen lieve mensen kennen!
    En het leest weer lekker weg, leuk hoor! Kus, Jeannette
  4. Lenie:
    13 december 2013
    leuk verhaal weer. Wat een avonturen! En mooie foto's zeg. Jullie gaan er steeds stralender uitzien. Lieve groeten ook van Hans, Aren en Marissa.
  5. Aren:
    13 december 2013
    Hi lieve Daan en Koen. De scooter leek een ideaal vervoersmiddel voor in Azië , maar kan dus weleens tegenvallen ! Levert wel mooie verhalen op! Ik raakte wat in verwarring door de keus voor een "beschouwende " schrijfstijl waarin over " jullie" wordt gesproken. Alsof er een Spectator met jullie meereist!☺️ Lieve groet vanuit een Oud-Beijerland dat steeds meer in Kerstsferen geraakt. Kus Paps
  6. Sandro en Ria:
    13 december 2013
    Phoe yoeng hai Daan en Koen !
    Nu heb ik al heel wat af gereisd maar zoals jullie al crossend de aardrijkskundeles levendig maken is ongekend. Een kapotte ketting daar is iets heel anders dan hier. In afgelegen oorden groeten mensen elkaar vaker onderweg, wellicht in de wetenschap dat je elkaar nog eens nodig kunt hebben. Goede reis verder,
    groet van een ietwat jaloersige achterblijver,
    Sandro (en Ria).
  7. Sherina:
    14 december 2013
    Spectaculair verhaal! Een mooie kerst en bijzondere jaarwisseling xS
  8. Jan en Marielle:
    14 december 2013
    Genieten, op zaterdagochtend in het regenachtige Westmaas jullie
    leuke verhalen lezen, jullie zijn lekker bijgekleurd en lekker uitgerust
    na 6 dagen wit strand. Jaloers makende foto's, en wat een mooi stel
    in die mooie kleren. jullie ook fijne kerst en een nog mooier 2014.
    Liefs fam. van Dongen
  9. Marian:
    14 december 2013
    Mooi verhaal weer! Geniet van alles en zoals je zelf al zegt: je leert er een hoop van ;-)
    Ook een hele fijne kersttijd / oud en nieuw toegewenst, natuurlijk ook dan hele andere ervaringen dan thuis!
    Liefs en groetjes, ook van Arthur uiteraard XX
  10. Jaap Troost:
    15 december 2013
    Wat een prachtig scooter avontuur, kom je op een andere wijze in contact met de bevolking. Fijn te horen dat onze overgebleven vakantie dollars een goede bestemming in Mongolie kregen.
    Daan alvast gefeliciteerd met je as verjaardag
  11. Daniëlle en Marco:
    15 december 2013
    Wat een heerlijk avontuur weer om te lezen. En wat zien jullie er prachtig uit op alle foto's. Echte levensgenieters! Dikke kus van ons
  12. Piet en Stien:
    Hoi lieve Koen&Daan,
    Wat maken jullie allemaal mee zeg! Gelukkig hebben jullie al die avonturen heelhuids doorstaan. Ziet er goed uit met die gebruinde gezichten.
    Liefs van ons
  13. Corrien:
    17 december 2013
    bizarro! die scooter ook echt. heb van het verhaal zitten smullen. ik zeg thuis inbinden en als boek uitgeven. super leuk!! geniet er lekker van! xxx
  14. Cora:
    17 december 2013
    Hoi Daniëlle,
    Daar is het nu 18 december dus van harte gefeliciteerd met je 22 ste verjaardag.
  15. Danielle:
    19 december 2013
    Koenie en danie!! jeetje wat een gedoe met die scooters! haha hopelijk kunnen jullie er nu idd om lachen!! jullie schrijven zooo leuk! moet je echt wat mee gaan doen! heeeeeeeeeeel veel plezuer nog verder lieverds!!! xxx
  16. Hester en Paul:
    19 december 2013
    Hoi Daan en Koen, wat een avonturen! Geweldig:) we genieten mee via jullie leuke reisverslag. Jullie ook fijne kerstdagen Groetjes Paul en Hester
  17. Black en Quirien:
    20 december 2013
    Het gaat jullie goed zo te lezen en te zien. Heerlijk in die hele andere wereld. Avonturen die je leven lang bijblijven.
    Fijne dagen een heel goed en gezond 2014
    Liefs,
    Black en Quirien.
  18. Jasper:
    21 december 2013
    Hoi Daan en Koen,

Wat leuk om weer wat van jullie te lezen. En wat een opluchting moet het geweest zijn om die Finnen tegen te komen! groetjes en blijf vooral schrijven in het nieuwe jaar

Jasper