Moskou - pittige start

15 oktober 2013 - Moskou, Rusland

Het grote avontuur is begonnen. We zijn onderweg!

Zondagmiddag afgereisd met ons afscheidscomité naar Düsseldorf. Met de nodige traantjes maandagochtend afscheid genomen van de ouders en Kirsten. Eenmaal door de douane voelde het alsof onze reis officieel van start was gegaan. De vlucht ging voorspoedig en we gedroegen ons zoals van ons werd verwacht; Koen lezend en Daan slapend.

Eenmaal in Moskou werden we direct met onze neus op de feiten gedrukt; overleven in een stad waar bijna niemand Engels spreekt en waar je niets kunt lezen is best lastig. De weg naar het hostel duurde dan ook bijna 5 uur met het OV, maar we waren wel trots dat we daarmee toch wel 20 euro hadden bespaard (tov een taxi)!

Moskou heeft niet direct onze harten veroverd. Er zijn dan ook wel erg veel punten die niet in haar voordeel spreken. Allereerst komen de mensen weinig gastvrij over; ze kijken allemaal niet bepaald vriendelijk. Alle vrouwen kijken ons aan alsof we ze groot onrecht aandoen. Alle mannen kijken naar Daan alsof ze haar de kleren van het lijf willen scheuren en naar Koen alsof ze hem het liefst neer willen hoeken. Al na een uur hebben we de hoop op een vriendelijke glimlach of knikje opgegeven. Maar we hebben wel geconcludeerd dat dit een cultuurverschil is en dat de strenge blik waarschijnlijk als neutraal moet worden geïnterpreteerd. We zijn namelijk wel al een aantal keer, zonder het te vragen, uit de brand geholpen door een Rus die ons als een verlaten kitten wanhopig zoekend naar zijn moeder, zag rondkijken.

Daarnaast is alles hier duur, zijn er weinig eetgelegenheden, is het koud, worden de mooie gebouwen afgewisseld door een veel groter aantal lelijke, verwaarloosde gebouwen en zijn er vooral heel veel auto's. Deze auto's zijn overigens allemaal nieuw, dik en duur. We hebben een nieuw spelletje geïntroduceerd; zoek de lelijke auto, dat is nog best een opgave.

Maar dat neemt niet weg dat we ons goed vermaken! We hebben de afgelopen twee dagen al flink wat gezien en om de taalbarriere in de metro te vermijden doen we eigenlijk alles te voet. Verder houden we het motto van Jelle Brandt Corstius continu in ons achterhoofd 'Denk aan je reiskarma' en kunnen we dankzij Magdalena ook dagelijks naar Daans favoriete gedicht kijken:

Reisopdracht

En als je weggaat...

Regen, er dreigt regen,
storm blaast zand weg
over de wegen,
men moet zijn ogen beschermen.
Angstige vogels zwermen

Ik ben niet bang.

Tot de volgend keer!
Dikke zoen,
Daan en Koen

P.S. we voegen wat foto's toe van de toeristisch attracties die we hebben bezocht. Ze beschrijven vonden we niet veel waarde toevoegen. Alleen in de St. Basil Cathedral werd Gregoriaans gezongen: prachtig. Meneer Van der Laan, we moesten gelijk aan u denken!

1. Liesbeth:
    15 oktober 2013
    Lieve daan en koen, wat super leuk om nu al wat te lezen van jullie. Alweer twee dagen om!! En al aardig wat indrukken. Geweldig hoe jullie schrijven. Moet veel aan jullie denken! Het is hier erg regenachtig echt herfst dus. Jullie zitten in de winter!!!!! Veel plezier maar weer en tot het volgende verslag. Dikke kus en knuffel
  2. Bart:
    15 oktober 2013
    De eerste dag is alles nog lelijk en vreemd. Da's omdat je moe bent en heel erg moet wennen. Je zult zien; vanzelf wordt zelfs het lelijke mooi!
  3. Lenie:
    15 oktober 2013
    hé Daan en Koen, wat leuk om al wat te horen. Ik moest steeds aan jullie denken gisteren. Wat een prachtig gedicht, van wie is dat?
    tot het volgende verslag.
    Liefs uit Strijen
  4. Jeannette:
    15 oktober 2013
    Hi lieverds, wat zijn jullie snel met een verslag! Heerlijk om al wat te kunnen lezen. Dikke kus, liefs mam
  5. Elvira:
    15 oktober 2013
    Wat ontzettend leuk om nu al te kunnen meegenieten van jullie avonturen en belevenissen! Er zal vast en zeker nog heel veel moois gaan volgen. Heel erg veel succes en vooral plezier tijdens jullie avontuur! Liefs Elvira
  6. Ellie:
    Lieve KoDa
    Heel fijn om van jullie te horen. Prachtig opgeschreven. Gisteren was een rot dag maar nu begin ik er echt van te genieten .Kijk uit naar jullie verhalen. Lieve groet
  7. Erwin en Wendy:
    Haj Koen & Daan,
    Onwijs leuk om te lezen hoe jullie eerste dag is geweest. Heel veel plezier en pas goed op elkaar. Dikke kus van ons
  8. Magdalena:
    Lieve "wereldgroentjes",
    Tja.... Rusland met haar strenge blik. Dat konden jullie toch weten? In elke Russische vrouw schuilt Catharina de Grote, elke Rus heeft wat van Peter de Grote :) Sommigen hebben zelfs een regelrechte Raspoetin in hun bloed ;) pas op Daantje!
    Mijn advies- ontbijt dagelijks met wodka! Dan wordt je perceptie zachter en zal je het nooit koud hebben ;)
    Zorg goed voor elkaar ! Ik denk aan jullie!
    KKEZV
  9. Ria:
    15 oktober 2013
    Ha Daan en Koen, jullie zijn nu dus echt op pad. Geweldig. Ik ga jullie zeker volgen.
    Goede reis!
    Ria
  10. Corrien:
    15 oktober 2013
    heeee lieve koen en nichie!
    leuk verhaal!! denk heel veel aan jullie.
    wordt vast leuker ook ff wennen. veel plezier nog! xxx co
  11. Aren:
    15 oktober 2013
    Lieve kinderen: de maandag - vanaf jullie vertrek - was er een om snel te vergeten! En wat is het dan fijn om de eerste berichten te ontvangen! Moskou klinkt nog steeds wat "communistisch". Maar: ze hebben er wel een "Bujguh King"! Mijn Russisch reikt niet zo ver dat ik weet hoe ze het daar uitspreken. Kus , paps.
  12. Kirsten:
    15 oktober 2013
    Lieve Koen en Daan, wat ontzettend fijn om nu al wat te kunnen horen van jullie! Het eerste verhaal is nu al prachtig, net als de foto's (het is gelukt met google drive) ik kijk nu al uit naar de volgende..!
    Xxxx
  13. Hester en Paul:
    Hoi Daan en Koen,

Wat een mensen hè die Russen! Ach ze bedoelen het vast niet zo. Zal wel van al het wodka drinken komen :) Veel plezier nog en tot de volgende blog, groetjes Paul en Hester
  14. Leon:
    15 oktober 2013
    Hoi Koen. gelukkig gaat het goed. Al het andere wat ik wilde zeggen hebben anderen al gezegd. Veel plezier
  15. Ada en Piet:
    Hallo Daan en Koen,
    Wat geweldig leuk om jullie eerste reisverslag te lezen. Ik lees dat jullie Russen niet vriendelijk vinden, maar dat is niets nieuws voor ons. Zowel Svetlana en Stephan hebben ons al meerdere malen verteld dat de vriendelijkheid bij Russen ver te zoeken is. Verder nog heel veel plezier en geniet van alles wat je ziet
  16. Svetlana:
    Hallo,
    Veel leuke reacties over "die Russen". Ik voel me een beetje monster...hahaha Nee, niet iedereen drinkt vodka daar.
    Ja, strenge blik is onze nationale.Klopt, maar we zijn heel eerlijk en aardig.
  17. Lieuwe provoost:
    16 oktober 2013
    Ik hoor helemaal niets over kaviaar, - dat eten ze daar toch.
    De mannenkoren in de kerken daar zijn fenomenaal!
    knap dat jullie uit het OV. Wijs kunnen worden
  18. Marcel:
    17 oktober 2013
    Hoi Koen en Daan,

Toch wel mooi om jullie belevenissen op de voet te kunnen volgen. Moskou dan maar gauw achter jullie laten en verder de wijde wereld in. En voor de rest: gewoon blijven lachen. Dat doen Nederlanders toch altijd? :-) Take Cae!
  19. Alex van den Berg:
    18 oktober 2013
    Hoi Daan en Koen,

Ik ben zelf net weer terug, maar door jullie reisverslagen kan ik gelukkig nog lang het vakantiegevoel behouden. Super leuk om te lezen. Ik hoor graag alle tips over de mooiste pleintjes, de leukste restaurants, de beste natuurparken en uiteraard de knapste vrouwen :).

Heel veel plezier, geniet er van en neem af en toe pauze om nog eens na te genieten!

Warme groet,

Alex
  20. Jasper:
    19 oktober 2013
    Hoi Daan en Koen,
    Mooi verhaal zeg. Blijven lachen naar die Russen, dan worden ze vast wat milder. Ben benieuwd naar de komende avonturen
    groetjes Jasper